NIEMIECKIE PRAWO PODATKOWE I GOSPODARCZEDLA NASZYCH KLIENTÓW, PARTNERÓW ORAZ PRZEDSIĘBIORSTWwww.hlb.globalTOGETHER WE MAKE IT HAPPENAktualności 2/2021Odrębne wykazywanie podatku VAT dla firm zagranicznych z dostawami montażowymi w NiemczechModernizacja prawa o spółkach osobowychUstawa o łańcuchu dostaw
Niemieckie prawo podatkowe i gospodarcze 2/2021Po roku funkcjonowania home oce i homeschoolingu jest już jasne, że cyfryzacja pozos-tanie kluczową kwestią nawet po zakończeniu pandemii koronawirusa. W celu utrzymania go w ruchu, uchwalono lepsze odpisy podatkowe dla aktywów cyfrowych. Oznacza to, że sprzęt komputerowy i oprogramowanie, z wyjątkiem serwerów, mogą być w pełni amorty-zowane dla celów podatkowych natychmiast od 2021 roku. Wcześniej amortyzacja była przewidziana na okres co najmniej trzech lat. Natychmiastowa amortyzacja podatkowa ma na celu zapewnienie przedsiębiorstwom znacznej przewagi w zakresie płynności nansowej, a tym samym wspieranie inwestycji w dziedzinie cyfryzacji.W dniu 20.1.2021 r. rząd niemiecki uchwalił reformę ustawy o spółkach osobowych. Spółki osobowe mają stać się bardziej przejrzyste, a ich wewnętrzne procesy koordynacyjne prostsze i bezpieczniejsze pod względem prawnym. Między innymi ma zostać utworzony publiczny rejestr spółek, podobny do rejestru handlowego, w którym będą mogły być re-jestrowane w szczególności spółki cywilne. Mamy nadzieję, że te i wszystkie inne tematy będą dla Państwa interesującą lekturą!Thomas Kozik03 Ważne terminy 2021 r.VAT4 Zawieszenie obowiązku składania miesięcznych zaliczkowych deklaracji VAT w przypadku nowo powstających spółek5 Sprzedaż wysyłkowa osobom zycznym w UE z nieprawidłową informacją o VAT na fakturze.6 Procedura specjalna w przypadku importu towarów z krajów poza UE o wartości do 150 euro6 OSS w odniesieniu do wszystkich usług świadczonych na rzecz osób zycznych do celów prywatnych7 Podział podatku naliczonego VAT w przypadku budynków o różnym przeznaczeniu8 Portale elektroniczne (zwłaszcza markety internetowe), jako dłużnicy podatkowi9 Odrębne wykazywanie podatku VAT dla rm zagrani- cznych z dostawami montażowymi w NiemczechInne podatki9 Trzecia ustawa o ulgach podatkowych w związku z pandemią koronawirusa („Drittes Corona-Steuerhilfe- gesetz”)10 Ulga podatkowa na remonty energetyczne11 Zwolnienie z podatku spadkowego własnego domu rodzinnego w przypadku jego opuszczenia z powodu choroby11 Uwzględnienie rezerwy na rzecz utrzymania dla celów podatku od przeniesienia własności nieruchomości12 Pomoc pomostowa III dla dużych przedsiębiorstw i nowa pomoc przyznawana w przypadkach trudności.12 Nowe przepisy dotyczące wynajmu mieszkań po obniżonej cenie13 Zmiana okresu amortyzacji sprzętu komputerowego i oprogramowania dla celów podatkowychPrawo14 Modernizacja prawa o spółkach osobowych15 Nowe regulacje w prawie upadłościowym16 Zmiany w pouczeniu o odwołaniu od umowyRoczne sprawozdanie nansowe16 Uwzględnienie pomocy nansowej z powodu pandemii w sprawozdaniach nansowych zgodnie z prawem handlowym17 Ustawa o łańcuchu dostawDigitalizacja18 Przewodnik po ocenie bezpieczeństwa cybernetycznegoEkonomia19 Zaostrzenie obowiązków przedsiębiorstw w zakresie przejrzystości20 Nowości w skrócie20 Aktualności z naszej rmy
Niemieckie prawo podatkowe i gospodarcze 2/2021Maj 31.05.2021 31.05.2021 31.05.2021 31.05.2021 31.05.2021 31.05.2021 Czerwiec 30.06.2021 30.06.2021 30.06.2021 30.06.2021 30.06.2021 Lipiec 31.07.2021 31.07.2021 31.07.2021 Wskazówka: Wnioski o zmiany w programie pomocy pomostowej Corona II można składać do dnia 31.5.2021 r. Wsparcie na pokrycie pośrednich kosztów emisji CO2: Upływa termin składania wniosków (ostateczny termin) o rekompensatę cen energii elektrycznej na 2020 r. Wniosek należy złożyć drogą elektroniczną i zwerykować przez audytora.Zgłaszanie operatorom systemów elektroenergetycznych podsta-wowych danych oraz wyprodukowanej i zużytej przez siebie pro-porcjonalnej ilości energii elektrycznejPowiadomienie operatorowi systemu elektroenergetycznego o ilościach energii elektrycznej dostarczonej i zużytej w poprzednim roku w celu ostatecznego rozliczenia rachunków EEG. Warunkiem koniecznym jest certykat biegłego rewidenta.Obowiązek sprawozdawczy wynikający z ustawy o podatku od przekształceń w okresie siedmiu lat po wniesieniu przedsiębiorstwa, przedsiębiorstwa w części, udziału lub akcji współprzedsiębiorcy lub udziału w spółce kapitałowej do spółki kapitałowej w zakresie- przyporządkowania udziałów w spółce przejmującej otrzymanych przez wnoszącego wkład jako zapłatę, oraz- przyporządkowanie wniesionych udziałów w spółkachOkoliczności, które należy podać, to okoliczności występujące w dniu, w którym upływa rocznica wniesienia wkładu.Informacja od spółek kapitałowych do ich udziałowców o możliwości wniesienia sprzeciwu wobec powiadomienia o przynależności kościelnej przez Federalny Urząd Centralny do spółek kapitałowych w związku z pobraniem nalnego podatku u źródła od wypłaty dy-widendy w 2022 r. Korekty do pomocy listopadowej i grudniowej można składać do 30.06.2021. Międzynarodowa dokumentacja cen transferowych: Termin na udo-kumentowanie wyjątkowych transakcji z zagranicznymi podmiota-mi powiązanymi za poprzedni rokSporządzenie rocznego sprawozdania nansowego. W przypadku małych spółek, których rok gospodarczy różni się od roku kalendar-zowego, termin sporządzenia rocznego sprawozdania nansowego upływa po sześciu miesiącach od zakończenia roku gospodarczego.Upływa termin składania wniosków o zwrot podatku naliczonego za rok 2020 przez przedsiębiorstwa spoza UE do Federalnego Central-nego Urzędu Skarbowego. Termin ten dotyczy na przykład nieunij-nych spółek zależnych niemieckich spółek matek.Wniosek o częściowe zwolnienie z opłaty EEG za 2022 r. Warun-kiem koniecznym jest zaświadczenie o przeprowadzonym badaniu przez biegłego rewidenta. Termin składania rocznych deklaracji podatkowych za 2020 r. Co do zasady możliwość przedłużenia terminu do 28.02.2022 r. w przypadku sporządzenia deklaracji przez doradcę podatkowegoTermin dokumentowania wypłat świadczeń w przypadku opcji alo-kacji do aktywów przedsiębiorstwa lub prywatnych w celu uzyska-nia odliczenia podatku naliczonegoPowiadomienie Federalnej Agencji ds. Sieci o zwolnieniu EEG z opłat wyrównawczychPrzegląd zawiera tylko wybrane terminy szczegółowe. Regularnie powtarzające się terminy i daty, np. deklaracje zaliczek na po-datek VAT i podatek dochodowy, deklaracje podatku od zysków kapitałowych lub terminy płatności, nie zostały tutaj uwzględnione dla zachowania zwięzłości.Dla: przedsiębiorstw, które złożyły wnioski o przyznanie pomocy pomostowej Corona IIprzedsiębiorstw bardzo energochłonnych samodzielnych dostawców i samodzielnych wytwórców energii elektrycznejprzedsiębiorstw o dużym zapotrze-bowaniu na energię elektryczną, przedsiębiorstw dostarczających energię elektrycznąspraw dotyczących wkładów z ostatnich siedmiu lat spółek kapitałowych przedsiębiorstw z wnioskami o pomoc pomostową w listopadzie i grudniu podatników posiadających przedsiębiorstwa powiązane lub stałe zakłady za granicąmałych spółek kapitałowych spółek w krajach nienależących do UE przedsiębiorstw o dużym za-potrzebowaniu na energię elektryczną, wszystkich podatników przedsiębiorstw podlegających podatkowi VAT samodzielnych wytwórców energii elektrycznej
Niemieckie prawo podatkowe i gospodarcze 2/2021Wraz z rozpoczęciem działalności gospodarczej lub zawodowej przedsiębiorcy byli dotychczas zobowiązani do składania miesięcznych zaliczkowych deklaracji VAT w bieżącym i następnym roku kalendarzowym.Trzecia ustawa o odciążeniu biurokracji („Drittes Bürokratieentlastungsgesetz”) rozszerzyła te przepisy o procedurę podatkową o nowy przepis obowiązujący od 01.01.2021 r.W związku z powyższym, właściwy termin zwrotu zaliczki w sprawach dotyczących rozpoczęcia działalności gospodarczej za okresy rozliczeniowe od 2021 do 2026 r. będzie ustalany poprzez oszacowanie przewidywanego podatku na dzień rozpoczęcia działalności gospodarczej lub zawodowej przez przedsiębiorcę i za-wiadomienie o tym urzędu skarbowego. Odbywa się to w następujący sposób: Jeżeli działalność rozpoczęto w „poprzednim roku“, faktyczny podatek jest przeliczany na podatek roczny. Jeżeli działalność rozpoczyna się w „bieżącym roku“, decydujące znaczenie ma podatek szacunkowy.Okresem wyprzedzającego zawiadomienia jest zazwyczaj kwartał kalendarzowy. W przypadku podatku w wysokości ponad 7.500 euro w poprzednim roku, miesiąc kalendarzowy jest okresem zgłoszenia zaliczki.Co do zasady, organy podatkowe mogą zwolnić przedsiębiorcę z obowiązku składania zaliczkowych deklaracji VAT, jeżeli podatek VAT w poprzednim roku nie przekroczył 1.000,00 euro.Federalne Ministerstwo Finansów (BMF) pismem z dnia 16.12.2020 r. zmieniło jednak rozporządzenie w sprawie stosowania przepisów o podatku obrotowym (UStAE) w ten sposób, że wykluczone jest zwolnienie z obowiązku składania zali- czek na podatek obrotowy w roku rozpoczęcia działalności oraz w następnym roku kalendarzowym.Jeżeli działalność zostanie rozpoczęta w 2020 r., powyższe przepisy będą miały zastosowanie już w okresie podatkowym 2021.Przepisy stosuje się do okresów rozliczeniowych i zaliczkowych, które rozpoczynają się po 31 grudnia 2020 r. i kończą przed 1 stycznia 2027 r.(UStAE) w ten sposób, że wykluczone jest zwolnienie z obowiązku składania zali- czek na podatek obrotowy w roku rozpoczęcia działalności oraz w następnym roku kalendarzowym.Jeżeli działalność zostanie rozpoczęta w 2020 r., powyższe przepisy będą miały zastosowanie już w okresie podatkowym 2021.Przepisy stosuje się do okresów rozliczeniowych i zaliczkowych, które rozpoczynają się po 31 grudnia 2020 r. i kończą przed 1 stycznia 2027 r.Dla nowo powstających spółekDotychczas w przypadku nowo powstających rm istniał obowiązek składania miesięcznych zaliczkowych deklaracji VAT przez pierwsze dwa lata.W przyszłości, zaliczkowa de-klaracja VAT może być składana kwartalnie, jeżeli nie przewiduje się przekroczenia kwoty 7.500 €.Federalne Ministerstwo Finansów (BMF) w piśmie z dnia 16 grudnia 2020 r. odmówiło jednak całkowitego zwolnienia z obowiązku składania zaliczko-wych deklaracji VAT w pierw- szych dwóch latach.VAT
Niemieckie prawo podatkowe i gospodarcze 2/2021W wyroku z dnia 27 maja 2020 r. Sąd Skarbowy w Monachium (Finanzgericht, FG) zajął się kwestią odpowiedzialności za nieprawidłowe wykazanie podatku VAT w przypadku dostaw dla prywatnych odbiorców końcowych w innych krajach euro-pejskich.W przedmiotowej sprawie przedsiębiorstwo prowadzące sprzedaż wysyłkową dostarczało towary z Niemiec austriackim klientom prywatnym. Zgodnie z ogólny-mi warunkami handlowymi przedsiębiorstwa wysyłkowego uzgodniona cena miała zawierać obowiązujący ustawowy podatek VAT. W fakturach przedsiębiorstwo prowadzące sprzedaż wysyłkową wykazało i zapłaciło niemiecki podatek VAT, chociaż próg dostawy zgodnie z § 3c ustawy o podatku VAT (Umsatzsteuerge-setz, UStG) został przekroczony i w związku z tym podatek VAT musiałby zostać zapłacony w Austrii.Po tym, jak przedsiębiorstwo wysyłkowe zadeklarowało i zapłaciło również austria-cki podatek VAT na żądanie austriackiego urzędu skarbowego, złożyło ono wnio-sek do niemieckiego urzędu skarbowego o umorzenie niemieckiego podatku VAT z powodu podwójnego opodatkowania. Po odrzuceniu wniosku z uwagą, że niemie-cki podatek VAT należny zgodnie z § 14c ust. 1 zd. 1 UStG może być skorygowany wyłącznie poprzez korektę faktur, dokonał on korekty faktur.Następnie urząd skarbowy odrzucił wniosek o korektę niemieckiego podatku VAT, uzasadniając to tym, że sama korekta faktury nie była wystarczająca do tego celu. Ponadto zasadniczo konieczny byłby zwrot nieprawidłowo wykazanych (niemie-ckich) kwot podatku VAT otrzymanych przez klientów austriackich.Regionalny Sąd Skarbowy w Monachium w swoim orzeczeniu temu zaprzecza. W niniejszym przypadku nie było konieczne, aby przedsiębiorstwo prowadzące sprzedaż wysyłkową zwróciło odbiorcom towarów (niemiecki) podatek VAT po-brany i zapłacony w celu dokonania skutecznej korekty spornej kwoty podatku. Spółka wysyłkowa nie została bezpodstawnie wzbogacona na skutek porozumień w sprawie cen brutto zawartych z austriackimi klientami na ich niekorzyść, ponieważ w niniejszym porozumieniu nie zapłacili oni więcej niż byli rzeczywiście winni. Uzgodniona cena końcowa była należna, niezależnie od tego, ile podatku od wartości dodanej było w niej rzeczywiście zawarte.Również podnoszona przez urząd skarbowy okoliczność, że w odniesieniu do części dostaw dla klientów austriackich nie można już żądać austriackiego podatku VAT z powodu upływu okresu rozliczeniowego, nie stanowi podstawy do stwierdzenia bezpodstawnego wzbogacenia spółki prowadzącej sprzedaż wysyłkową. Korekty należy dokonać za okres podatkowy, w którym faktura korygująca została wys-tawiona na odbiorcę dostawy, a zatem zgodnie z prawem podatkowym jest ona możliwa przez nieograniczony okres. Ponieważ korekta faktury nie miała mocy wstecznej, przedawnienie w roku, w którym powstał obowiązek podatkowy, było nieistotne.Odwołanie do Federalnego Trybunału Skarbowego zostało dopuszczone.Dla przedsiębiorstw prowadzących sprzedaż wysyłkowąNależność z tytułu nieuzasad-nionego podatku VAT trwa do momentu skorygowania nieprawidłowej faktury.Jednakże, zdaniem Sądu Skarbo-wego w Monachium, po doko-naniu korekty faktury nie jest konieczny zwrot odbiorcy faktury podatku od wartości dodanej wykazanego w fakturach bez uzasadnienia w celu wyelimino-wania obowiązku podatkowego w zakresie podatku VAT w Niemczech.VAT
Niemieckie prawo podatkowe i gospodarcze 2/2021Dla przedsiębiorstw świadczących usługi dla osób prywatnych w innych krajach UERozszerzenie systemu MOSS na OSS od 01.07.2021 r.Dotychczas procedura ta dotyczyła jedynie usług elek-tronicznych świadczonych na rzecz osób niebędących przedsiębiorcami.VATZ dniem 01.07.2021 r. specjalna procedura poboru Mini-One-Stop-Shop (MOSS) zostanie przekształcona w procedurę One-Stop-Shop (OSS). Dotychczasowa procedura MOSS dotyczyła jedynie usług elektronicznych świadczonych na rzecz osób niebędących przedsiębiorcami w innych państwach członkowskich UE. Jeśli próg 10 000 euro został przekroczony, przedsiębiorca mógł zatem wybrać albo rejestrację do celów VAT w danych państwach członkowskich, albo deklarowanie wszystkich transakcji za pomocą procedury MOSS. Dla przedsiębiorstw z państw trzecichZwolnienie podatkowe dla towarów importowanych z krajów trzecich do 22 € zostaje znie-sione.W przyszłości podatek VAT od importu będzie pobierany przez operatora pocztowego przy dostawie.VATWraz z roczną ustawą podatkową 2020, od 01.07.2021 zostanie wprowadzona nowa procedura poboru podatku VAT od importu z krajów poza UE.Jeśli wartość celna w imporcie jest poniżej 150 €, import jest zwolniony z opłat celnych. Inaczej jest jednak w przypadku podatku VAT od importu.Do tej pory istniało zwolnienie z podatku VAT od importu dla towarów o wartości do 22 EUR. Zwolnienie to przestanie obowiązywać z dniem 01.07.2021 r.Oznacza to, że VAT od importu będzie zawsze naliczany przy każdym imporcie. Specjalne zwolnienie z podatku VAT przy przywozie jest przyznawane tylko dla niektórych przypadków przywożonych w ramach programu Import-One-Stop-Shop.W celu ograniczenia do minimum obciążeń administracyjnych związanych z po-borem podatku VAT od importu, z dniem 01.07.2021 r. wprowadzona zostanie specjalna procedura poboru podatku VAT od importu. W ramach tej procedury podatek obrotowy od przywozu będzie pobierany za pośrednictwem operatorów pocztowych w imieniu i na rachunek odbiorców. Dostawca usług pocztowych musi następnie pobrać od odbiorcy podatek VAT od importu w ramach dostawy.Procedura specjalna może być stosowana tylko na wniosek. Warunkiem koniec-znym jest, aby osoba składająca wniosek (usługodawca) spełniała wymogi do przyznania odroczenia celnego. Ponadto transport lub wysyłka musi zakończyć się na terenie kraju, a przesyłka nie może zawierać żadnych towarów objętych podatkiem akcyzowym.Rozporządzenie to pociąga za sobą daleko idące obowiązki, jak również ryzy-ko odpowiedzialności dla usługodawcy. Nie wiadomo zatem, w jakim stopniu rozporządzenie to będzie stosowane w praktyce.
Niemieckie prawo podatkowe i gospodarcze 2/2021Z dniem 01.07.2021 r. ta specjalna procedura sprawozdawcza zostanie rozsze- rzona i zmieni nazwę na procedurę OSS. Próg 10 000 EUR będzie miał zastoso-wanie nie tylko do usług elektronicznych, ale do wszystkich usług świadczonych na rzecz osób niebędących przedsiębiorcami. Ponadto należy również uwzględnić wewnątrzwspólnotową sprzedaż wysyłkową.Przedsiębiorcy, którzy świadczą usługi na rzecz osób prywatnych z siedzibą w in-nym europejskim państwie członkowskim, nie będą zatem musieli rejestrować się jako podatnicy VAT w poszczególnych krajach od 01.07.2021 r., ale będą mogli zadeklarować odpowiedni VAT poniesiony w procedurze One-Stop-Shop.Ta uproszczona procedura rejestracji może być szczególnie istotna dla przedsiębiorców świadczących usługi transgranicznego transportu osób. W razie potrzeby można uniknąć niekiedy różnorodnych rejestracji VAT. Należy również zauważyć, że nie będzie już obowiązywać zasada uproszczenia w odniesieniu do okazjonalnych przewozów na odległość maksymalnie dziesięciu kilometrów na te-renie Niemiec. W związku z tym Niemcy będą w przyszłości nakładać podatek VAT również na takie udziały trasowe.Jeżeli przedsiębiorca chce się zgłosić do procedury OSS, zgłoszenie musi nastąpić przed rozpoczęciem danego okresu podatkowego (kwartału kalendarzowego). Procedura może być stosowana w sposób jednolity jedynie w odniesieniu do wszystkich transakcji nią objętych.Od 01.07.2021 r. procedura ta może być stosowana dla wszystkich usług, jak również dla sprzedaży wysyłkowej.Procedura ta pozwala na uniknięcie obowiązku rejestracji do VAT w poszczególnych kra-jach UE.Dotyczy to również usług trans-granicznego transportu osób.W dniu 11 listopada 2020 r. Federalny Sąd Skarbowy potwierdził swoje doty-chczasowe orzecznictwo w sprawie wzoru podziału podatku naliczonego VAT w odniesieniu do kosztów nabycia lub budowy budynku o mieszanym przeznaczeniu. Ponadto, otworzył on możliwość zmiany początkowo wybranego wzoru podziału.W przypadku tego wyroku wybudowano budynek, który następnie został wynajęty częściowo z podatkiem VAT, a częściowo zwolniony z tego podatku. Podatek nali- czony został podzielony na podstawie wykorzystania powierzchni. Po przeprowad-zeniu audytu podatkowego podatnik zmienił ten podział i jako punkt odniesienia zastosował klucz obrotu. Zostało to odrzucone zarówno przez organy podatkowe, jak i sąd podatkowy z uwagi na fakt, że podatnik był związany kluczem po jego zastosowaniu.Federalny Trybunał Skarbowy nie zgodził się z tym poglądem, ponieważ podział podatku naliczonego zależy od właściwego wymiaru. Jeżeli wzór podziału okaże się nieodpowiedni, np. z powodu różnych cech wyposażenia, można z mocą wsteczną wybrać inny adekwatny wzór.VATWskazówka: Przedsiębiorcy powinni rozważyć, czy podział podatków nali- czonych w związku z nabyciem lub budową budynku o zróżnicowanym przez-naczeniu był właściwy. Jeżeli inny poziom odniesienia jest bardziej odpowied-ni, w otwartych przypadkach można dokonać korekty.Dla właścicieli nieruchomościW przypadku nabycia lub budowy budynków o zróżnicowanym przeznaczeniu, podatek naliczo-ny musi zostać podzielony przy użyciu właściwego mechanizmu.Jeżeli z upływem czasu okaże się, że inny wzór podziału jest bardziej odpowiedni, może on zostać uwzględniony.
Niemieckie prawo podatkowe i gospodarcze 2/2021Od 01.01.2019 r. operatorzy marketu elektronicznego mogą zostać pociągnięci do odpowiedzialności za niezapłacony podatek VAT innych przedsiębiorców, jeżeli na udostępnionym marketplace legalnie powstał podatek VAT. Posiadając zaświadczenie o rejestracji podatkowej przedsiębiorcy internetowego wy-dane przez właściwy urząd skarbowy, market internetowy może uniknąć tej odpowiedzialności.W związku z roczną ustawą podatkową 2020, przepisy te zostaną zaostrzone od 01.07.2021. Wprawdzie nie będzie już wtedy obowiązywał istniejący obowiązek posiadania certykatu, ale operator platformy handlu elektronicznego uniknie odpowiedzialności, jeżeli w momencie dostawy przedsiębiorca dokonujący dosta-wy będzie posiadał ważny numer identykacyjny VAT (USt-IdNr.) nadany mu przez Federalny Centralny Urząd Skarbowy (BZSt). Operator platformy ma obowiązek odnotować to w przypadku dostaw dokonywanych przez przedsiębiorcę, gdy transport rozpoczyna się lub kończy w Niemczech. W tym celu przedsiębiorca jest zobowiązany do przeprowadzenia kwalikowanej kontroli dostarczonego mu numeru rejestracyjnego VAT.W niektórych przypadkach przepisy te nie mają jednak zastosowania. Dzieje się tak dlatego, że nowy przepis w niemieckiej ustawie o podatku obrotowym (UStG) stwarza w określonych przypadkach domniemanie transakcji łańcuchowej pomiędzy przedsiębiorcą internetowym, platformą elektroniczną (marketplace on-line) i klientem końcowym. Zakłada się zatem, że sprzedawca internetowy doko-nuje dostawy do elektronicznej platformy, a ta z kolei dokonuje dostawy do klienta końcowego. Elektroniczna platforma lub operator marketu staje się w ten sposób dłużnikiem podatkowym.Ten nowy przepis ma zastosowanie w dwóch przypadkach: Po pierwsze, gdy dostawa towaru, którego transport lub wysyłka rozpoczyna się i kończy na terytorium Wspólnoty, jest dokonywana przez przedsiębiorcę niemającego siedziby na terytorium Wspólnoty na rzecz osoby nieprowadzącej działalności gospodarczej. Po drugie, w przypadku sprzedaży wysyłkowej towarów przywożonych z państwa trzeciego w przesyłkach o wartości nieprzekraczającej 150 EUR.W przypadku sprzedaży wysyłkowej, tj. gdy dostawa towarów z terytorium państwa trzeciego do niektórych nabywców (w szczególności niebędących przedsiębiorcami) odbywa się na terytorium Wspólnoty, miejscem dostawy jest miejsce odbiorcy dostawy. W tym przypadku operator platformy musiałby zarejestrować się dla celów podatkowych w danym kraju związkowym lub może zgłosić transakcje w tzw. procedurze One-Stop-Shop (procedura OSS).Nowe przepisy ponownie stanowią obciążenie dla operatorów platform elek-tronicznych. W szczególności należy określić przypadki, w których transakcja łańcuchowa jest kcyjna.Dla przedsiębiorstw prowadzących działalność w zakresie sprzedaży wysyłkowej oraz dla podmio-tów prowadzących market internetowyOd 01.07.2021 r. operator rynku elektronicznego będzie musiał posiadać ważny numer identykacyjny VAT (USt-IdNr.) zamiast dotychczas wymaganego certykatu.W niektórych przypadkach ope-rator rynku elektronicznego staje się bezpośrednio dłużnikiem podatku VAT.Ma to zastosowanie w przypadku dostaw na terytorium UE przez przedsiębiorcę z terytorium państwa trzeciego …… w przypadku przywozu towarów z państwa trzecie-go o wartości do 150 euro za przesyłkę.VAT
Niemieckie prawo podatkowe i gospodarcze 2/2021W dniu 17.03.2021 r. weszła w życie Trzecia ustawa o ulgach podatkowych w związku z pandemią koronawirusa. Obejmuje ona następujące działania mające na celu pomoc przedsiębiorstwom i rodzinom podczas pandemii koronawirusa: Maksymalne kwoty na kompensację strat z lat 2020 i 2021 z dochodem z lat poprzednich (tzw. przeniesienie strat) dla celów podatkowych zostają zwiększone do 10 mln euro (lub 20 mln euro w przypadku wspólnego rozli- czania podatku małżonków). W przypadku strat w roku 2021 można odliczyć ryczałtowo 30% dochodu z roku 2020 (z wyłączeniem dochodu z pracy niesamodzielnej) jako tymczasowe odliczenie strat w deklaracji podatkowej za rok 2020 w zakresie podatku dochodowego od osób zycznych i prawnych. Jeśli można udowodnić, że przewidywane straty są wyższe niż ryczałtowa kwota 30%, to również wyższa kwota może zostać uwzględniona w celu zmniejszenia dochodu. Warunkiem jest, że zaliczki na podatek dochodowy zostały zredukowane do 0 euro. W trakcie ustalania wysokości podatku sprawdzana jest wysokość przeniesienia strat i w razie potrzeby korygowany jest podatek. Oznacza to, że odpowiednie Inne podatkiDla przedsiębiorstw i rodzinTrzecia ustawa o ulgach podat-kowych w związku z pandemią koronawirusa weszła w życie z następującymi przepisami: Zwiększenie kwot na przeniesienie strat na lata po-przednie ryczałtowe przeniesienie stra-ty do 2020 r.Zagraniczne rmy budowlane są generalnie zwolnione z obowiązku płacenia podatku VAT w Niemczech pod warunkiem, że nie utrzymują stałego zakładu w Niemczech i nie zatrudniają podwykonawców. Tłem tego jest tzw. obciążenie od-wrotne. Zgodnie z tym niemiecki zleceniodawca jest zobowiązany do zapłacenia niemieckiego podatku obrotowego, który z kolei może odliczyć w całości lub w części jako podatek naliczony, w zależności od zwolnienia z podatku lub obowiązku podatkowego w odniesieniu do własnych transakcji wyjściowych. Zaleca się jednak ostrożność w przypadku usług czysto montażowych. Pismem z dnia 1 października 2020 r. Federalne Ministerstwo Finansów (BMF) uzupełniło rozporządzenie w sprawie stosowania VAT, precyzując denicję świadczenia usług i prac (w odróżnieniu od usług montażowych). Dla przedsiębiorstw, które świadczą usługi montażowe na terenie Republiki Federalnej Niemiec oznacza to, że tzw. odwrotne obciążenie nie ma zastosowania. Firmy z siedzibą za granicą, które świadczą usługi montażowe w Niemczech muszą zarejestrować się w Niemczech i wystawiać faktury niemieckim klientom z niemieckim podatkiem VAT. Zgodnie z pismem BMF z dnia 11.03.2021 r. nie będą zgłaszane żadne zastrzeżenia, jeżeli do dnia 30.06.2021 r. faktury będą wystawiane bez podatku VAT w oparciu o doty-chczasowy stan prawny. Nowy stan prawny musi jednak zostać wprowadzony w życie najpóźniej od 01.07.2021 r.VATDla przedsiębiorstw zagrani- cznych świadczących usługi montażowe w NiemczechŚwiadczenie tzw. dostaw pracy i usług prowadzi do możliwości zastosowania odwrócenia zobowiązania podatkowego w zakresie podatku VATW przypadku dostaw montażowych, zdaniem organów podatkowych, nie są spełnione warunki do zastosowania od-wrotnego obciążenia.Najpóźniej od 01.07.2021 r. faktury za takie dostawy montażowe muszą być wystawia-ne z niemieckim podatkiem VAT.
Niemieckie prawo podatkowe i gospodarcze 2/2021 rozporządzenie dotyczące zeznań podatkowych za rok 2019 przedłużony jest o jeden rok. Aby wesprzeć branżę restauracyjną, do 31 grudnia 2022 r. zostanie przedłużona tymczasowa obniżka podatku od sprzedaży usług restauracyj- nych i cateringowych, z wyjątkiem napojów, z 19% do 7%. Przyznany zostanie jednorazowy dodatek na dziecko w wysokości 150 euro, który zostanie wypłacony wraz z zasiłkiem na dziecko w maju 2021 r. Podobnie jak zasiłek na dziecko, dodatek na dziecko będzie kompensowany z nieopodatkowaną ulgą na dziecko w deklaracji podatkowej, tak więc „osoby o wyższych dochodach“ nie skorzystają z niego z powodu braku podwyżki nieopodatkowanej ulgi na dziecko. Obniżona stawka podatku dla usług restauracyjnych i catering-owych do 31.12.2022 r. Jednorazowy dodatek na dziecko w wysokości 150 € na dzieckoWłaściciele nieruchomości mieszkalnych w Unii Europejskiej zamieszkanych przez właścicieli mogą otrzymać ulgę podatkową w wysokości 20 % kosztów, do maksymalnej kwoty 40 000 euro, na energooszczędne działania remontowe rozłożone na trzy lata. Do benecjentów należą np. renowacja okien, drzwi lub systemu grzewczego, a także termoizolacja. Warunkiem jest, że działanie jest przeprowadzane w latach 2020-2029, a dom jest już starszy niż dziesięć lat w tym czasie.Federalne Ministerstwo Finansów w dniu 14.1.2021 r. szczegółowo skomentowało poszczególne kwestie nowego rozporządzenia: Benecjentami są nieruchomości mieszkalne w Unii Europejskiej, w tym zamie- szkane przez właścicieli rezydencje wakacyjne lub drugie miejsca zamieszkania. W przypadku kilku nieruchomości, maksymalna kwota 40.000 euro jest przyz- nawana dla każdej nieruchomości. bezpłatne udostępnienie mieszkania dzieciom, na które przysługuje prawo do zasiłku rodzinnego (np. w czasie studiów) jest nieszkodliwe. We wszystkich innych przypadkach nieodpłatnego przekazania lokalu mieszkalnego nie przysługuje prawo do obniżenia podatku. Wydatki, które są brane pod uwagę jako koszty działalności gospodarczej lub koszty związane z dochodem w celu zmniejszenia dochodu nie kwalikują się do tej ulgi podatkowej. Jeżeli część nieruchomości mieszkalnej nie jest wykorzystywana do własnych celów mieszkaniowych, np. do prowadzenia tak zwanego biura domowego, poniesione w związku z tym koszty remontu nie mogą zostać uwzględnione. Jednoczesne zainstalowanie systemu fotowoltaicznego przeznaczonego do generowania dochodu nie ma negatywnego wpływu na kwalikowalność remontu dachu. Koszty (wraz z VAT) materiałów, instalacji i uruchomienia przez wyspecjalizowaną rmę, jak również koszty doradcy energetycznego są kwalikowalne. Przeprowadzenie remontu musi być udokumentowane zaświadczeniem wysta- wionym przez specjalistyczną rmę. Musi istnieć faktura, która została zapłacona bezgotówkowo. Obniżka podatku jest przyznawana w roku, w którym zakończono działania mające na celu oszczędzanie energii oraz w dwóch kolejnych latach i należy o nią wnioskować w deklaracji podatkowej. Późniejsze złożenie wniosku jest dopuszczalne, jeżeli można jeszcze zmienić wymiar podatku.Inne podatkiDla właścicieli nieruchomości mieszkalnych zamieszkałych przez właścicieliWłaściciele nieruchomości mie-szkalnych zamieszkanych przez właścicieli będą mogli skorzystać z ulgi podatkowej w wysokości 20% kosztów, do maksymalnej kwoty 40 000 euro, rozłożonej na trzy lata, w przypadku środków na rzecz modernizacji energetycznej przeprowadzonych w latach 2020-2029.Najważniejsze szczegóły są wymienione obok.
Niemieckie prawo podatkowe i gospodarcze 2/2021Dla małżeństw posiadających nieruchomości na własny użytekZwolnienie z podatku spadkowe-go własnego domu rodzinnego przysługuje również w przypadku, gdy pozostały przy życiu małżonek nie może z ważnych powodów zamieszkać w tym domu lub mie-szkaniu. Takimi ważnymi powodami są na przykład konieczność zapewnienia opieki lub śmierć współmałżonka pozostającego przy życiu.Inne podatkiJeśli jeden z małżonków dziedziczy wspólnie zajmowany dom rodzinny po śmierci drugiego małżonka, jest on zwolniony z podatku od spadków, jeśli nadal w nim mieszka przez co najmniej dziesięć kolejnych lat. Zwolnienie z podatku od spad-ków pozostaje w mocy, jeśli pozostały przy życiu małżonek musi wyprowadzić się z domu w ciągu tych dziesięciu lat z ważnych powodów.W dniu 10.12.2020 r. Sąd Skarbowy w Münster zajął się kwestią, kiedy istnieją takie ważne powody. Choroba depresyjna i pobyt we własnym domie rodzin-nym, który w związku z tym nie jest konieczny z medycznego punktu widzenia, nie stanowią takich powodów. Za ważne powody można uznać tylko takie, które uniemożliwiają prowadzenie gospodarstwa domowego, np. konieczność zapew-nienia opieki.Od wyroku sądu skarbowego w Münster złożono odwołanie, w związku z czym nie wiadomo, jaka będzie decyzja federalnego sądu skarbowego. Porównywalne przypadki, w których odmawia się zwolnienia podatkowego dla własnego domu rodzinnego, powinny być otwarte poprzez złożenie odwołania i wniosku o zawie- szenie postępowania.Przy zakupie nieruchomości powstaje podatek od przeniesienia własności nieruchomości, który wynosi od 3,5% do 6,5% ceny zakupu, w zależności od landu.Przy zakupie mieszkania nabywcy mogli wcześniej uzyskać obniżenie podatku od nabycia nieruchomości, jeśli w umowie kupna było zawarte, że rezerwa na utrzy-manie jest wliczona w cenę kupna. Wynika to z wewnętrznego orzeczenia organów podatkowych z lutego 2019 r.Federalny Sąd Skarbowy orzekł w dniu 16.9.2020 r., że cena nabycia jako pods-tawa wymiaru podatku od nabycia nieruchomości nie może być pomniejszona o proporcjonalną rezerwę na utrzymanie. Podatek od nabycia nieruchomości jest zatem należny również od tej części ceny kupna, którą kupujący przezna- cza na proporcjonalną z ekonomicznego punktu widzenia rezerwę na utrzymanie nieruchomości.Inne podatkiDla nabywców mieszkańPrzy zakupie mieszkania re-zerwa na utrzymanie nie może już w przyszłości pomniejszać obliczenia podatku od nabycia nieruchomości.
Niemieckie prawo podatkowe i gospodarcze 2/2021Pomoc pomostowa III na wsparcie w przypadku załamania obrotów spowodowa-nego przez pandemie koronawirusa w okresie od listopada 2020 r. do czerwca 2021 r. będzie teraz przyznawana również niektórym dużym przedsiębiorstwom.Już teraz do pomocy pomostowej III kwalikują się wszystkie przedsiębiorstwa, których roczny obrót w 2020 r. wyniesie do 750 mln euro, a w którymkolwiek miesiącu okresu kwalikowalności nastąpi spadek obrotów o co najmniej 30% w porównaniu z odpowiadającym mu miesiącem w 2019 r. Ponadto przedsiębiorstwa działające w sektorach handlu detalicznego, organizowania eventów i kultury, ho-telarskim, gastronomicznym, pirotechnicznym, hurtowym i turystycznym, których dotyczyły rządowe nakazy zamknięcia, mogą teraz składać wnioski, jeśli ich obroty w 2020 r. przekroczyły 750 mln euro. Dla tych rm obowiązują te same przepisy, co dla mniejszych rm.Ponieważ pandemia koronawirusa zagraża istnieniu niektórych przedsiębiorstw, które ze względu na szczególne okoliczności nie otrzymują dotychczasowej po-mocy nansowej od rządu federalnego (np. III pomocy pomostowej), w dniu 19 marca 2021 r. podjęto decyzję o tzw. pomocy w pewnych przypadkach trudności. Dzięki temu landy mogą wspierać przedsiębiorstwa i osoby pracujące na własny rachunek, które poniosły znaczne straty nansowe w związku z pandemią korona-wirusa, na podstawie indywidualnej oceny poszczególnych przypadków, według własnego uznania. Ma to miejsce w szczególności w przypadku nadzwyczajnych obciążeń, które w sposób przewidywalny zagrażają istnieniu przedsiębiorstwa. Podobnie jak w przypadku poprzedniej pomocy nansowej, kwota wsparcia opie-ra się na kwalikujących się kosztach stałych i jest zazwyczaj ograniczona do 100 000 euro. Okres wsparcia trwa od 1.3. do 30.6.2021 r. Wnioski muszą zostać złożone w odpowiednim landzie przez doradców podatkowych, audytorów lub prawników. Do celów podatkowych ta pomoc nansowa jest traktowana jako do-chód z działalności gospodarczej.Dla przedsiębiorstw i osób prowadzących działalność na własny rachunekPomoc pomostowa III, przyznana na okres od listopada 2020 r. do czerwca 2021 r., jest obec-nie dostępna dla niektórych dużych przedsiębiorstw (ponad 750 mln EUR obrotu w 2020 r.) dotkniętych obostrzeniami.Dla przedsiębiorstw, któ-rych istnienie jest zagrożone pandemią koronawirusa, a które nie otrzymały poprzednich dotacji ze względu na szczególne okoliczności, przewidziano nowe dotacje. Inne podatkiWłaściciele nieruchomości mogą zasadniczo odliczyć od dochodu koszty, np. amortyzacji, odsetek od kredytów, remontów, w pełnej wysokości. Nie ma to jed-nak zastosowania w przypadku taniego wynajmu mieszkań, co często ma miejsce między krewnymi. To, czy mamy do czynienia z wynajmem tanim, bada się na podstawie lokalne-go czynszu plus opłaty za porównywalny lokal mieszkalny. Z reguły można w tym celu posłużyć się indeksem czynszów, w przypadku wynajmu do krewnych można również posłużyć się czynszem „obcego“ poprzedniego najemcy lub sąsiedniego mieszkania.Inne podatkiDla wynajmujących nieruchomości mieszkalneOd 1 stycznia 2021 r. na nowo uregulowano kwestię odliczania wydatków związanych z docho-dami w przypadku wynajmu mieszkań po obniżonej cenie.
Niemieckie prawo podatkowe i gospodarcze 2/2021Wskazówka: Uzgadniając wysokość czynszu na poziomie co najmniej 50% porównywalnego czynszu, można uzyskać oszczędności podatkowe. W tym kontekście należy przestrzegać wymogów prawnych i umownych dotyczących wszelkich podwyżek czynszu, tak aby w przypadku wzrostu porównywalnego czynszu można było również podnieść odpowiedni czynsz mieszkaniowy w celu dotrzymania limitów.W przypadku najmu lokali mieszkalnych na poziomie, co najmniej 50%, ale mniej niż 66% czynszu porównywalnego, warunkiem koniecznym do pełnego odliczenia wydatków związanych z dochodami od 1 stycznia 2021 r. jest posiadanie tzw. prognozy całkowitego zysku na okres 30 lat. Musi to wykazać, że spodziewane dochody przewyższają wydatki. Jeżeli czynsz jest niższy niż 50 % czynszu porównywalnego, koszty mogą być od-liczane jedynie proporcjonalnie. Tak więc, na przykład, jeśli czynsz wynosi 30% czynszu porównywalnego, można odliczyć tylko 30% wydatków. Jeżeli czynsz wynosi między 50 % a 66 % porównywalnego czynszu lokalnego, prognoza całkowitego zysku pozwoli na pełne odlic-zenie wydatków związanych z dochodami. Czynsze niższe niż 50 % porów-nywalnego czynszu lokalnego prowadzą do proporcjonalnego zakazu odliczania wydatków związanych z dochodamiInne podatkiDo tej pory sprzęt komputerowy i oprogramowanie były zazwyczaj amortyzowane przez okres co najmniej trzech lat. W ramach wspierania cyfryzacji Federalne Mi-nisterstwo Finansów ogłosiło 26 lutego 2021 r., że od 2021 r. okres użytkowania wynoszący jeden rok będzie mógł być stosowany jako podstawa do celów podatko-wych. Skrócony okres użytkowania dla celów podatkowych dotyczy w równym stopniu przedsiębiorstw i osób prywatnych.Sprzęt i oprogramowanie nabyte przed 2021 r. mogą być zatem w pełni zamortyzowa-ne w 2021 r. To samo dotyczy sprzętu i oprogramowania nabytego w tym roku. Federalne Ministerstwo Finansów szczegółowo określiło, które aktywa są szczegól-nie brane pod uwagę. Zgodnie z tym do pomocy kwalikują się wszystkie urządzenia wejściowe, zwykle komputery i urządzenia wyjściowe, w tym monitory i drukarki, a także całe oprogramowanie operacyjne i użytkowe (takie jak oprogramowanie ERP i oprogramowanie dla systemów zarządzania towarami), z wyłączeniem serwerów.Zgodnie z prawem handlowym koszty nabycia takich aktywów muszą być nadal amor-tyzowane przez przewidywany okres ich użytkowania. W nowych tabelach amortyzacji podatkowej nie ma możliwości powrotu do okresu użytkowania wynoszącego jeden rok. Jeżeli w bilansie podatkowym przyjęto krótszy okres amortyzacji, to w bilansie handlowym należy ująć podatek odroczony jako zobowiązania z tytułu tej różnicy.Sprzęt komputerowy i oprogramowanie o kosztach nabycia do 800 euro mogą być również amortyzowane w ciągu jednego roku, zgodnie z poprzednimi warunkami, jako środki o niskiej wartości w rozumieniu prawa handlowego.Dla wszystkich podatnikówOkres amortyzacji dla celów podatkowych sprzętu kompute-rowego i oprogramowania zosta-nie skrócony do jednego roku od 2021 roku.Jednakże, poprzedni dłuższy okres użytkowania zostanie zachowany dla serwerów.Zgodnie z prawem handlowym, sprzęt komputerowy i oprogramowanie musi być nadal amortyzowane przez przez przewidywany okres ich użytkowania.Uwaga: Nowa regulacja amortyzacji podatkowej sprzętu komputerowego i oprogramowania przez Federalne Ministerstwo Finansów jest prawnie pro-blematyczna. W związku z tym w najbliższym czasie należy spodziewać się zmiany prawa.
Niemieckie prawo podatkowe i gospodarcze 2/2021PrawoW dniu 20 stycznia 2021 r. Rząd Federalny zatwierdził projekt ustawy o zmodernizo-waniu prawa dotyczącego spółek osobowych.Ma to na celu dostosowanie istniejących przepisów, z których większość pochodzi z XIX wieku, do potrzeb współczesnego życia gospodarczego. W szczególności projekt ustawy przewiduje następujące zmiany: Nowe regulacje dotyczące spółek cywilnych (GbR)Model prawny GbR ma zostać zmieniony z okazjonalnej spółki niemającej zdolności prawnej na posiadającą zdolność prawną i trwale zawiązaną spółkę osobową. W celu zwiększenia jawności tworzony jest publiczny rejestr spółek. Ułatwi to ustalenie ist-nienia, tożsamości i właściwej reprezentacji GbR. Chociaż rejestracja jest dobrowolna i nie jest warunkiem wstępnym uzyskania zdolności prawnej, przewiduje się, że rejes-tracja będzie obowiązkowa w przypadku niektórych czynności prawnych (np. nabywa-nia gruntów i zbywania istniejących gruntów). W swoim funkcjonowaniu rejestr spółek jest podobny do rejestru handlowego. Otwarcie spółek osobowych dla przedstawicieli wolnych zawodówRównież przedstawiciele wolnych zawodów (np. adwokaci, lekarze, architekci) będą mogli w przyszłości połączyć siły w ramach spółki osobowej w celu wspólnego wy-konywania zawodu, o ile jest to dopuszczalne przez obowiązujące prawo zawodowe. Połączenie, w szczególności w spółce GmbH & Co. KG, pozwala tym grupom zawodo-wym w większym stopniu ograniczyć swoją odpowiedzialność. Prawo do wyboru siedzibyPoprzez przyznanie prawa wyboru siedziby spółkom osobowym wpisanym do rejestru przedsiębiorstw, handlowego lub partnerskiego, mogą one wybrać siedzibę umowną w Niemczech, nawet jeśli miejsce faktycznego zarządu, a tym samym siedziba ad-ministracyjna, znajduje się za granicą. W ten sposób krajowe spółki osobowe będą mogły łatwiej rozwijać swoją działalność gospodarczą poza terytorium Niemiec. Liberalizacja prawa do nazwy spółki partnerskiej.Przy nadawaniu nazwy spółce partnerskiej rezygnuje się z obowiązku podawania na-zwiska co najmniej jednego partnera oraz tytułów zawodowych wszystkich partnerów. Oznacza to, że w przyszłości dopuszczalne będą nazwy czysto rzeczowe lub fantazyj-ne. Ustawa o wadach uchwał w handlowych spółkach osobowychWspólnicy handlowej spółki osobowej mają być lepiej chronieni przed wadliwymi uchwałami. W przyszłości wady uchwały nie będą już co do zasady prowadzić do jej nieważności. Zamiast tego dokonane zostanie rozróżnienie pomiędzy tymi wadami, które już same w sobie prowadzą do nieważności uchwały, a tymi, w przypadku któ-rych uchwała staje się nieważna dopiero w wyniku skutecznego działania w celu uchy-lenia się od skutków prawnych.Wskazówka: Projekt ustawy przewiduje istotne zmiany w zakresie prawa spółek, co będzie miało również wpływ na regulacje podatkowe, m.in. w zakre-sie podatku od spadków i podatku od przeniesienia własności nieruchomości.Dla spółek osobowychW styczniu 2021 r. niemiecki rząd federalny przyjął projekt ustawy o modernizacji prawa o spółkach osobowych. GbR ma uzyskać zdolność prawną z mocy przepisów praw-nych. Zostanie utworzony rejestr publiczny służący do dobrowol-nej rejestracji GbR, aby poprawić ich publikację.Osoby wykonujące wolny zawód mają mieć również możliwość nawiązywania współpracy w ramach spółek osobowych. Krajowe spółki osobowe otrzymują prawo wyboru sied-ziby. Spółki osobowe mają mieć wolny wybór nazwy rmy. W przypadku spółek handlo-wych mają zostać ulepszone możliwości zaskarżania wadli-wych uchwał.
Niemieckie prawo podatkowe i gospodarcze 2/2021Po upływie okresu zawieszenia obowiązku złożenia wniosku o ogłoszenie upadłości, który dotychczas był ograniczony do końca stycznia, ustawodawca zdecydował się na jego przedłużenie w wąsko określonych przypadkach do 30 kwietnia 2021 r.Wynika to z faktu, że rozpatrywanie wniosków o przyznanie pomocy pomostowej w związku y pandemią koronawirusa zostało opóźnione ze względu na dużą liczbę wniosków oraz wymogi proceduralne i dotyczące pomocy państwa. W związku z tym wymóg złożenia wniosku o ogłoszenie upadłości zostanie zawieszony do 30.4.2021 r. dla przedsiębiorstw, które mogą liczyć na pomoc państwa w ramach programu pomocy pomostowej. Warunkiem jest, że wnioski o przyznanie pomocy zostały złożone w okresie od 1.11.2020 r. do 28.2.2021 r.Ponadto zawieszenie dotyczy również przedsiębiorstw, które nie były jeszcze w sta-nie złożyć wniosków z przyczyn prawnych lub faktycznych, jeżeli przedsiębiorstwa te zasadniczo kwalikują się do składania wniosków zgodnie z warunkami programu.Przedsiębiorstwa, dla których wyraźnie nie istnieje perspektywa otrzymania po-mocy w ramach programu pomostowego lub dla których wypłata pomocy w ra-mach programu pomostowego nie wpłynęłaby na ich stan niewypłacalności, nadal pozostają wyłączone.Ponadto ustawodawca przewidział w prawie upadłościowym przepisy uzupełniające. Od 1.1.2021 r. termin na złożenie wniosku o niewypłacalność w przypadku nadmiernego zadłużenia zostanie wydłużony z trzech do sześciu ty-godni. Ustalono okres dwunastu miesięcy dla prognozy kontynuacji wymaganej w ramach testu nadmiernego zadłużenia. Oznacza to, że nie występuje nadmier-ne zadłużenie, a tym samym nie ma obowiązku składania wniosku o upadłość, jeżeli istnieje duże prawdopodobieństwo, że przedsiębiorstwo będzie w stanie kontynuować działalność w ciągu najbliższych dwunastu miesięcy.W odróżnieniu od tego, jeżeli nadmierne zadłużenie wynika z pandemii koronawi-rusa, za podstawę założenia o kontynuacji działalności należy przyjąć okres jedy-nie czterech miesięcy. Domniemywa się, że tak jest, jeżeli dłużnik był wypłacalny na dzień 31 grudnia 2019 r., osiągnął pozytywny wynik ze zwykłej działalności w ostatnim roku obrotowym zakończonym przed 1 stycznia 2020 r., a sprzedaż ze zwykłej działalności w roku kalendarzowym 2020 spadła o więcej niż 30% w po-równaniu z rokiem poprzednim.PrawoWskazówka: Jeżeli dyrektorzy zarządzający planują powołać się na za-wieszenie obowiązku złożenia wniosku, należy w tym miejscu dokładnie udokumentować istnienie tego wymogu. Zaleca się również zasięgnięcie porady prawnej, ponieważ istnieje ryzyko poważnych konsekwencji na gruncie prawa karnego i prawa o odpowiedzialności cywilnej w przypadku nieprawidłowego nieuznania obowiązku złożenia wniosku.Dla członków zarządu i przedsiębiorcówObowiązek złożenia wniosku o ogłoszenie upadłości został zawieszony dla niektórych spółek do 30.4.2021 r.Warunkiem wstępnym jest złożenie wniosków o pomoc pomostową w okresie od 1.11.2020 r. do 28.2.2021 r.Obowiązek złożenia wniosku o ogłoszenie upadłości istnieje, jeżeli pomoc pomostowa nie zmienia sytuacji związanej z niewypłacalnością.Okres składania wniosków o ogłoszenie niewypłacalności z powodu nadmiernego zadłużenia został przedłużony do sześciu tygodni.W przypadku prognozy konty-nuacji wymaganej przy badaniu nadmiernego zadłużenia, w niektórych przypadkach okres badania został skrócony do czte-rech miesięcy.
Niemieckie prawo podatkowe i gospodarcze 2/2021PrawoW dniu 26 marca 2020 r. Europejski Trybunał Sprawiedliwości sformułował wymogi dotyczące pouczeń o możliwości odwołania w odniesieniu do kredytów konsumen-ckich. Obecnie mają one zostać wdrożone w drodze zmiany ustawy i rozszerzone na umowy zawierane przez konsumentów na odległość dotyczące usług nansowych.Zasadnicza treść projektu ustawy obejmuje zaprojektowanie ustawowego wzoru pouczenia o odwołaniu. Nowa wersja zawiera informacje wymagane do rozpoczęcia 14-dniowego okresu wycofania się z umowy, który już obowiązuje. Bez tego pouczenia okres ten nie rozpoczyna się, a odwołanie przez klienta może nastąpić również później.Pouczenie o odwołaniu ma na celu poprawę przejrzystości dla konsumentów. Po-winni oni być w stanie zapoznać się ze szczegółami bezpośrednio w pouczeniu, bez konieczności zapoznawania się z tekstami prawnymi. Europejski Trybunał Sprawiedliwości uznał takie odniesienia do przepisów prawnych w pouczeniach dotyczących odwołania za niezgodne z wymogami dyrektywy.Dotychczasowy jednolity wzór prawny zostanie zastąpiony następującymi trzema ro- dzajami modeli w celu uwzględnienia różnorodnych scenariuszy przypadków: usługi nansowe (z wyjątkiem usług płatniczych) umowy ramowe dotyczące usług płatniczych indywidualne umowy o świadczenie usług płatniczych Dostosowuje on również ogólny wzór dla umów o kredyt konsumencki.Wskazówka: Po wejściu w życie ustawy przedsiębiorcy świadczący usługi nansowe i udzielający kredytów konsumenckich powinni dostosować swoje sklepy internetowe oraz wzorce umów do nowego pouczenia o odwołaniu od umowy.Dla przedsiębiorców prowadzących sklepy interne-towe z usługami płatniczymiZmianie uległ wymagany prawem wzór pouczenia o wycofania się z umów zawieranych z konsumentami poza lokalem przedsiębiorstwa dotyczących usług nansowych oraz umów o kredyt konsumencki.Roczne sprawozdanie nansoweFundusze nansowe w związku z pandemią koronawirusa (pomoce pomostowe, listo-padowe i grudniowe) są świadczeniami pomocy rządowej, które należy ująć jako do-chód podlegający opodatkowaniu. W wielu przypadkach wnioski są składane dopiero w 2021 r., ponieważ terminy składania wniosków na Pomoc Pomostową II/III oraz Pomoc Listopadową i Grudniową upływają dopiero w 2021 r. Powstaje zatem pytanie, czy i na jakich warunkach dotacje te powinny być już uwzględnione w rocznym spra-wozdaniu nansowym na dzień 31 grudnia 2020 r., nawet jeśli w 2020 r. nie złożono jeszcze o nie wniosku.Dla przedsiębiorstw sporządzających sprawozda-nie nansoweFundusze nansowe w związku z pandemią koronawirusa muszą być ujmowane w sprawozda-niu nansowym jako dochód podlegający opodatkowaniu.
Niemieckie prawo podatkowe i gospodarcze 2/2021Roczne sprawozdanie nansoweOprócz podobnych rozważań w Unii Europejskiej, rząd federalny przygotował własny projekt ustawy o należytej staranności przedsiębiorstw w celu zapobiegania narusze-niom praw człowieka w łańcuchach dostaw, tzw. „Lieferkettengesetz”. Ustawa ta ma na celu poprawę międzynarodowej sytuacji w zakresie praw człowieka poprzez wzmocnienie praw osób poszkodowanych w łańcuchach dostaw. Ustana-wia ona również zobowiązania w zakresie ochrony środowiska. Wynika to z tego, że zdaniem rządu dostawcy nagminnie łamią podstawowe prawa człowieka i niszczą środowisko. Odpowiedzialność za prawa człowieka i obowiązki należytej staranności niemieckich rm mają zostać rozszerzone na całe łańcuchy dostaw, stopniowane w zależności od stopnia wpływu, jaki posiadają.Centralnym elementem będzie oświadczenie przedsiębiorstw o zasadach dotyczących ich korporacyjnej strategii w zakresie praw człowieka. Wdrożenie tej strategii wyma-ga ustanowienia odpowiedniego i skutecznego zarządzania ryzykiem dla wszystkich istotnych procesów biznesowych. Celem jest zidentykowanie ryzyka związanego z prawami człowieka i środowiskiem oraz zapobieganie, zakończenie lub zminimalizo-wanie naruszeń praw.Środki zapobiegawcze powinny być zakotwiczone we własnej działalności gospo-darczej oraz w stosunku do bezpośrednich dostawców. Dostawcy pośredni są uwzględniani, gdy tylko rma dowiaduje się o naruszeniach praw człowieka na tym poziomie. Ponadto należy ustanowić procedurę składania skarg w przypadkach naruszeń praw oraz określić mechanizmy natychmiastowych działań naprawczych w przypadku naruszeń praw.Przedsiębiorstwa muszą na bieżąco dokumentować wypełnianie zobowiązań w za-kresie należytej staranności i sporządzać roczne sprawozdanie na ten temat, które musi być publikowane na stronie internetowej przedsiębiorstwa nie później niż cztery Decydującym czynnikiem dla kapitalizacji roszczenia na dzień 31.12.2020 r. jest fakt, że podmiot księgowy spełniał na dzień bilansowy wymogi merytoryczne dla otrzy-mania funduszów nansowych w związku z pandemią koronawirusa oraz że na dzień sporządzenia sprawozdania nansowego został lub zostanie złożony wymagany wnio-sek z prawdopodobieństwem graniczącym z pewnością.W związku z tym, takie fundusze nansowe powinny być zasadniczo ujmowane w roku obrotowym, który obejmuje odpowiednie miesiące, dla których udzielono pomocy, czyli w roku 2020 w przypadku lat obrotowych o tym samym kalendarzu.Te fundusze nansowe mają zostać wykazane w rachunku zysków i strat w pozycji „pozostałe przychody operacyjne“. Nie kwalikuje się ona do ujęcia w obrocie nan-sowym, ponieważ jednostka rachunkowa nie świadczy usług.Skapitalizowane roszczenia do pomocy nansowej, które zgodnie z prawem powstają dopiero po dniu bilansowym i mają większy zakres, muszą zostać wyjaśnione w infor-macji dodatkowej. Ponadto fundusze nansowe w związku z pandemią koronawirusa uznawane są za dochód o wyjątkowym znaczeniu. W związku z tym, kwotę takiego przychodu należy ujawnić w informacji dodatkowej do sprawozdania nansowego, chyba że jest ona mało istotna.Dla grup zatrudniających 1.000 lub więcej pracownikówCelem planowanej ustawy o łańcuchu dostaw jest lepsza ochrona ludzi i środowiska w globalnej gospodarce.Firmy muszą ustanowić syste-my identykacji, likwidacji lub minimalizacji zagrożeń dla praw człowieka i środowiska w swoich łańcuchach dostaw, stopniowane w zależności od wpływu, jaki posiadają.Ujęcie następuje w roku obrot-owym, który obejmuje odpowied-nie miesiące wsparcia, w wielu przypadkach już w sprawozdaniu nansowym za rok 2020.Jest on wykazywany w rachun-ku zysków i strat w pozycji pozostałe przychody operacyjne. Ponadto wsparcie nansowe w związku z pandemią korona- wirusa musi zostać ujawnione w informacji dodatkowej.
Niemieckie prawo podatkowe i gospodarcze 2/2021Wskazówka: Ustawa ma obowiązywać od 2023 roku dla przedsiębiorstw zatrudniających 3000 lub więcej pracowników oraz od 2024 roku dla przedsiębiorstw zatrudniających 1000 lub więcej pracowników. Liczba pra-cowników jest w każdym przypadku określana na poziomie koncernu. Należy uwzględnić pracowników tymczasowych. miesiące po zakończeniu roku obrotowego i przedstawione Federalnemu Urzędowi Gospodarki i Kontroli Eksportu. W przypadku naruszenia obowiązku zachowania należytej staranności i ujawnienia informacji mogą zostać nałożone kary pieniężne w wysokości do 50.000 EUR oraz grzywny w wysokości 100.000 EUR do 2% rocznego obrotu. Ponadto istnieje ryzyko wykluczenia z udzielania zamówień publicznych.Projekt ustawy został uchwalony przez rząd federalny w dniu 3.3.2021 r. Tymczasem parlamentarny proces legislacyjny jeszcze się nie rozpoczął.Przedsiębiorstwa muszą coro- cznie publikować sprawozdanie z wypełniania swoich zobowiązań w zakresie należytej staranności, nie później niż cztery miesiące po zakończeniu roku nansowe-go.DigitalizacjaWśród liderów biznesu rośnie podstawowe zrozumienie dla potrzeby podjęcia działań mających na celu wzmocnienie bezpieczeństwa cybernetycznego i poprawę związanej z nim odporności. Cyberbezpieczeństwo stało się „sprawą dla szefa“.Pierwszym krokiem jest ocena kierownictwa i ocena poziomu bezpieczeństwa IT. W tym celu Niemiecki Federalny Urząd ds. Bezpieczeństwa Informacji wraz ze Sto-warzyszeniem Audytu i Kontroli Systemów Informatycznych opracował przewod-nik, który ma pomóc rmom w określeniu aktualnego stanu cyberbezpieczeństwa.Podczas przeprowadzania kontroli bezpieczeństwa cybernetycznego należy w sposób wiążący ocenić konkretne cele działań wymienione w wytycznych. W tym celu należy zastosować co najmniej podstawowe środki wymienione dla danego celu środka.Ocena może być przeprowadzona przez wykwalikowany personel rmy przy wsparciu audytorów zewnętrznych.Wyniki i zalecenia z kontroli cyberbezpieczeństwa są wykorzystywane przez kie-rownictwo do wdrażania niezbędnych środków w rmie. Minimalizuje to ryzyko stania się oarą cyberataku, a jednocześnie wzmacnia identykację i właściwą reakcję na atak.Dla wszystkich przedsiębiorstwNiemiecki Federalny Urząd ds. Bezpieczeństwa Informacji udostępnia rmom przewodnik po audycie cyberbezpieczeństwa.
Niemieckie prawo podatkowe i gospodarcze 2/2021EkonomiaW dniu 10.2.2021 r. rząd niemiecki opublikował projekt ustawy o reformie rejestru służącego przejrzystości. Centralną zmianą jest przejście na pełny rejestr.Niemiecki rejestr służący przejrzystości jest obecnie pomyślany jako tzw. rejestr „catch-all“. Wpisy dotyczące rzeczywistych benecjentów są wymagane tylko wte-dy, gdy informacje te nie są już dostępne w innych elektronicznie dostępnych re-jestrach, tj. rejestrach handlowych, partnerskich, spółdzielczych, stowarzyszeń lub spółek (tzw. kcja sprawozdawcza).Ta kcja sprawozdawcza ma zostać zniesiona. Oznacza to, że w przyszłości wszyst-kie spółki (z wyjątkiem spółek GbR) będą musiały zgłaszać swoich rzeczywistych benecjentów do rejestru służącego przejrzystości bez konieczności zwracania się o to. Dotyczy to w szczególności spółek z ograniczoną odpowiedzialnością (GmbH), które wcześniej mogły powoływać się na kcję sprawozdawczą na podstawie pu-blicznie dostępnej listy wspólników. W przyszłości spółki GmbH będą traktowane w taki sam sposób jak spółki osobowe, które już teraz muszą w znacznym stopniu składać odpowiednie sprawozdania.W projekcie ustawy przewidziano rozwiązania przejściowe w zakresie wypełniania roz-szerzonych obowiązków sprawozdawczych. Spółki formy AG, SE i KGaA muszą złożyć sprawozdania do 22 marca 2022 r., spółki GmbH, spółdzielnie i spółki osobowe do 30 czerwca 2022 r., a wszystkie pozostałe do 31 grudnia 2022 r. Naruszenie wymogów sprawozdawczych może być karane grzywną w wysokości do 150 000 euro.Projekt ustawy musi jeszcze zostać uchwalony przez Bundestag i zatwierdzony przez Bundesrat. Ustawa ma wejść w życie z dniem 1.8.2021 r. Dla wszystkich przedsiębiorstwRejestr służący przejrzystości ma zostać przekształcony w pełny rejestr.Wszystkie spółki (w tym spółki GmbH) będą wówczas zobowiązane do zgłaszania swoich rzeczywistych benec-jentów do rejestru służącego przejrzystoścProjekt ustawy musi jeszcze zostać uchwalony przez Bundes-tag i Bundesrat.
Niemieckie prawo podatkowe i gospodarcze 2/2021Spartup-Week DüsseldorfW dniach od 4 do 11 czerwca 2021 r. Startup Week po-nownie odbędzie się w Düsseldore. Cieszymy się, że możemy ponownie wspierać i towarzyszyć Startup Week w Düsseldore jako partner i sponsor. W tym roku, oprócz naszego wykładu „Ile wart jest Twój startup?“, będziemy tam również z wykładem „How to start up? Podstawy załorzenia rmy“.Japanese DeskCieszymy się, że pani Kawazoe będzie mogła pogłębić wymianę między Japonią a Niemcami, kierując nowo utwo- rzonym Japanese Desks dla naszych klientów. Pani Kawazoe jest prawnikiem i doradcą podatkowym, jak również certy-kowanym konsultantem w zakresie prawa karnego skar-bowego. Ponadto, pani Kawazoe jest członkiem Niemiecko-Japońskiego Stowarzyszenia Prawników. Oprócz Japanese Desk, mamy również Francuski i Polski Desk.Witamy w zespole GanteführerSerdecznie witamy Panią Saeko Kawazoe która będzie nas wspierać jako adwokat i doradca podatkowy. Ponadto, Pani Vera Niedermeyer jako adwokat i mediator, Pani Natalie Arends jako doradca podatkowy oraz Pan Maximilian Kerp jako asystent doradcy podatkowego dodatkowo wzmocnią nasz zespół. Cieszymy się na przyszłą współpracę. W zaliczkowych deklaracjach VAT za rok 2021 po raz pier-wszy należy uwzględnić obowiązkowe informacje dotyczące zmiany podatku VAT lub podatku naliczonego w przypadku de-nitywnej utraty obrotów. W tym celu w przypadku zmianach obrotu w pozycji 73 należy wpisać również obniżenie podsta-wy opodatkowania, a w przypadku niewypłacalności własnego przedsiębiorstwa w pozycji 74 należy wpisać obniżenie podatku naliczonego podlegającego odliczeniu z faktur przychodzących (Federalne Ministerstwo Finansów z 22.12.2020).Przedsiębiorstwa powinny niezwłocznie wprowadzić procesy, dzięki którym możliwe będzie ustalenie powyższych informacji. Jeżeli dobro gospodarcze zostaje usunięte z aktywów przedsiębiorstwa w wyniku działania siły wyższej lub w celu uniknięcia interwencji urzędowej w zamian za odszkodowanie, można uniknąć realizacji zysków poprzez utworzenie rezerwy na zastąpienie. Jednakże dobro gospodarcze równoważny pod względem funkcjonalnym musi zostać nabyty lub wytworzony w określonym terminie (od jednego roku do, w wyjątkowych przypadkach, sześciu lat). Te okresy reinwestycji zostają przedłużone o jeden rok dla lat obrotowych kończących się między 29.2.2020 a 1.1.2021 (Federalne Ministerstwo Finan-sów, 13.1.2021).
Dr. Ganteführer, Marquardt & Partner mbB to spółka part-nerska składająca się z biegłych rewidentów, doradców podatkowych i prawników. Od momentu założenia w 1975 roku staliśmy się jedną z wiodących multidyscyplinarnych kancelarii prawnych dla średnich przedsiębiorstw w regio-nie Düsseldorfu. W naszym zespole zatrudniającym około 140 pracowników doradzamy przedsiębiorstwom z Niemiec i zagranicy, zamożnym osobom zycznym i biurom rodzinnym, jak również licznym fundacjom i stowarzyszeniom non-prot, Wszystkie informacje i dane zawarte w niniejszym newsletter zostały opracowane zgodnie z naszą najlepszą wiedzą. Są one jednak udostępniane bez gwarancji. Informacje zawarte w niniejszym newsletter nie mogą stanowić wyłącznej podstawy do podejmowania działań i nie mogą zastąpić konkretnych porad w indywidualnych przypadkach. W razie potrzeby prosimy o bezpośredni kontakt z nami w celu uzyskania wiążącej porady. Zapisanie się do tego newsletter nie tworzy stosunku między kancelarią a klientem.Termin redakcyjny: 12.04.2021samorządom i przedsiębiorstwom komunalnym. Jesteśmy również członkiem sieci HLB Niemcy, zrzeszającej niezależne rmy audytorskie i doradztwa podatkowego. 233 partnerów i 1.898 specjalistów i pracowników troszczy się o potrzeby naszych klientów, głównie średniej wielkości. Z kolei HLB Niemcy jest częścią międzynarodowej sieci HLBI. Posiadając 795 biur w 158 krajach, jesteśmy obecni dla naszych klien-tów jako członek we wszystkich głównych ośrodkach gospo-darczych na całym świecie.podatkowych i gospodarczych to:Thomas KozikDoradca podatkowyCertyfikowany specjalista ds. międzynarodowego prawa podatkowegoE-Mail: Polish-Desk-Niemcy@getsix.plPolish Desk w Niemczech powstał w kooperacji pomiędzy: Grupą getsix i Dr. Ganteführer, Marquardt & Partner mbB Wirtschaftsprüfer Steuerberater RechtsanwältePoststraße 1–340213 DüsseldorfPolish-Desk-Niemcy@getsix.pl
© 2019 HLB International Limited. All rights reservedHLB refers to the HLB International network and/or one or more of its member firms, each of which is a separate legal entity. HLB International is a global network of independent advisory and accounting firms, each of which is a separate and independent legal entity and as such has no liability for the acts and omissions of any other member. HLB International Limited is an English company limited by guarantee which co-ordinates the international activities of the HLB International network but does not provide, supervise or manage professional services to clients. Accordingly, HLB International Limited has not liability for the acts and omissions of any member of the HLB International network, and vice versa.www.hlb.global